Logo
Współczesne społeczeństwo można śmiało nazwać wzrokowym/graficznym. Posługiwanie się symbolami czy krótkimi hasłami wydaje się być obecnie nawykiem prawie naturalnym. Oznaczanie graficzne swojej firmy za pomocą tzw. logo to wymóg naszych czasów. Rozpoznajemy markę poprzez symbolikę, którą dana marka sukcesywnie rozpowszechnia, którą się – mówiąc wprost – reklamuje.
Logo firmy musi więc być w 100 % zintegrowane z profilem działalności firmy. Sieć sklepów z firanami nie obierze sobie za logo rysunku apetycznej pomarańczy i odwrotnie – hurtownia owoców nie poprosi o projekt ażurowego logo.
Logo tworzy w umyśle odbiorcy konkretne skojarzenie. Projektując znak warto wczuć się w rolę klienta. Co się odczuwa patrząc na dany znak? Jakie wrażenie czy skojarzenia wywołuje jego kolorystyka? Z czym się kojarzy to logo? I wreszcie – czy zapada w pamięć?
Zasadniczo (choć nie zawsze) logo składa się z trzech części. W jego skład wchodzą: sygnet, logotyp (tekstowe przedstawienie nazwy marki) i hasło firmowe. Zdarza się, że logo składa się wyłącznie z logotypu.
Stworzenie logo najlepiej powierzyć specjalistom. Wbrew pozorom nie jest to wcale takie proste zadanie. Wymaga wiedzy nie tylko z dziedziny grafiki, ale także psychologii społecznej, marketingu oraz reklamy. Koszt projektu jest niewspółmierny do profitów, jakie dzięki dobrze zaprojektowanemu logo firma zyska. Patrząc na miliony symboli graficznych istniejących w świecie można dostać lekkiego zawrotu głowy – kreatywność ich twórców jest doprawdy imponująca. Inspiracją może być działalność firmy, cyfry, heraldyka, powiązania z naturą lub skrót literowy nazwy firmy.
Logo powinno przechodzić metamorfozę razem z firmą. Jeśli zmienia się profil działalności, to logo przestaje być aktualne, wymaga również zmian. Innymi powodami zmuszającymi do zmiany logo są np. zmiany w strukturach firmy, zmiany w nazwie, rozszerzenie działalności, zmiana oferty/usługi, itp.
Logo jest tak istotnym elementem wizerunku firmy, że podlega kontroli, klasyfikacji i skrupulatnemu zapisowi wszelkich zmian wyglądu. W wielu szanujących się firmach zakłada się dla logo specjalną Księgę Znaku, w której przechowuje się wszystkie informacje dotyczące logo firmy.