Projekt wizytówek
Trzymamy w dłoniach kartonik z nadrukowaną treścią informacyjną i… no, właśnie, co dalej? Czy otrzymana wizytówka zaintrygowała nas? czy sprawiła pozytywne wrażenie? czy schowamy ją z pietyzmem do przegródki portfela, wizytownika lub torebki? a może poślemy ją łagodnym lotem wprost na dno najbliższego kosza? Od pierwszego wrażenia zależy los wizytówki, a więc i dalszych kontaktów z daną firmą.
Jak stworzyć projekt wizytówki, która zachęci do kontaktów z firmą?
Mając do dyspozycji niewielką powierzchnię kartonika należy się mocno zastanowić, co powinno się na niej znaleźć, a co jest natomiast zbędne. Wizytówka musi być przede wszystkim czytelna, a osoba nią obdarowana nie powinna mieć kłopotu z odczytaniem nazwiska, numeru telefonu i adresu. Wyraźna czcionka, jasne tło i delikatna grafika, nie zakłócająca czytelności, w zupełności wystarczą do stworzenia profesjonalnie wyglądającej wizytówki. Projektując wizytówkę należy dążyć do osiągnięcia harmonijnego połączenia designu wizytówki z profilem działalności firmy. Kolorystyka logo i innych elementów graficznych widniejących na wizytówce musi być spójna z innymi narzędziami reklamowymi firmy, takimi jak np. katalogi, ulotki firmowe czy strona www.
Natłok informacji na wizytówce jest absolutnie niewskazany.
Nawet jeżeli posługujemy się kilkoma adresami mailowymi, mamy do dyspozycji kilka numerów faksu, kilka telefonów służbowych – podajemy tylko te podstawowe, tzw. firmowe. Oszczędność elementów podkreśla klasę i prestiż firmy. Unikaj przeładowania grafiką. Rozmieszczenie danych na wizytówce powinno być standardowe. Ponieważ czytamy od lewej do prawej i od góry do dołu, najważniejszy element – logo firmy – umieszczamy w lewym górnym rogu, mniej więcej 2 cm od górnej krawędzi. Środkowa górna część należy do nazwiska oraz pozycji zajmowanej w firmie. W lewej dolnej części wizytówki umieszczamy adres siedziby firmy z ewentualnym dopiskiem, jak bez problemów do tej siedziby dotrzeć. W prawej dolnej części powinniśmy zawrzeć numer telefonu kontaktowego, adres mailowy i adres strony www.
Wizytówki dzielimy na kilka rodzajów.
Można wyróżnić wizytówki typowo służbowe, na których widnieją podstawowe dane firmy, nazwisko właściciela, sposób kontaktu, a czasami również numery NIP i REGON, pomocne przy wypisywaniu faktur. Taka wizytówka ma konkretne zadanie – skłonić potencjalnego klienta do nawiązania kontaktu z firmą – dlatego też profesjonalnie zaprojektowana wizytówka może być gwarancją sukcesu.
Wizytówka osobista jest, jak sama nazwa wskazuje, wizytówką prywatną. Znajdziemy na niej podstawowe dane, a czasami również niewielki motyw graficzny. Wizytówki osobiste mają za zadanie mówić, czym się dana osoba zajmuje, jaki ma tytuł lub stopień naukowy czy wojskowy.
Wizytówki rodzinne pełnią z kolei bardziej swobodną rolę. Zawiadamiają np. o zmianie adresu, są dołączane do prezentów, informują o zbliżających się uroczystościach, zapraszają na jakąś uroczystość, itp.
Zapewne z czasem wizytówki przejdą kolejne metamorfozy, zmienią się ich zadania, może dojdą też jakieś nowe, można jednak z całą pewnością powiedzieć, że nigdy nie zaniknie ich pierwotna funkcja – informowanie i zapraszanie do kontaktu.
Zapraszamy do naszej galerii wzorów oryginalnych pomysłów na wizytówki.